În urmă cu o săptămână Victor Ponta recunoştea că este adeptul
variantei du 8 regiuni, urmând ca Suceava să facă parte din zona de
Nord-Est, cu capitala la Iaşi. Tot la Suceava Ponta a subliniat că şi
cei din opoziţie par să fie de acord ca pasul regionalizării să se facă
în prima parte a anului 2013. Adică prin modificarea Constituţiei,
singura modalitate prin care se poate schimba structura teritorială a
României.
Dacă premierul părea convingător, şi mai convingătoare a fost
europarlamentarul PNL Norica Nicolai. Aceasta a declarat hotărâtă că
actualul Guvern nu îşi propune nici o schimbare de tip teritorial în
acest moment, deoarece România nu are capacitatea economică pentru a o
realiza. „Cine foloseşte tema dezvoltării regionale, a schimbării
structurilor de judeţe, a mutării deconcentratelor dintr-un judeţ în
altul în raport de influenţele liderilor nu face decât să manipuleze
public. Asta deoarece România nu îşi poate permite să facă în momentul
de faţă lucruri pe picior, datorită dorinţei unui lider sau altul.
Chestiunea asta este clar tranşată”, a declarat vicepreşedinte PNL,
Norica Nicolai.
Ca treaba să fie completă, trebuie subliniat faptul că promisiunile
celor de la PDL, sau mai bine spus ARD, în frunte cu Gheorghe Flutur, nu
pot fi îndeplinite niciodată în actualul context. Dacă aceştia vor
ajunge în Parlament nu vor avea nici majoritate şi nici popularitate
pentru a schimba ceva. Aşa că dacă nu au făcut paşii necesari cât timp
au fost la putere şi au avut Guvernul şi Parlamentul, acum pot doar să
“vândă gogoşi”.
PDL şi aripa democrat-liberală a Guvernului încearcă să impună în
Coaliţie înlocuirea celor 41 de judeţe ale României cu 8 regiuni de
dezvoltare până la finalul acestui an, cu scopul declarat de a avea
acces mai uşor la cele 10 miliarde de euro din Programul pentru
dezvoltare al Comisiei Europene, puşi la dispoziţie de Executivul
european în perioada 2013-2014 pentru lucrările de infrastructură
rutieră, apă şi canalizare din teritoriu.
Într-un document parlamentar care foloseşte date din anul 2009 , se
arată că România, la nivel guvernamental, a conştientizat abia înanul
2006 necesitatea demarării procesului de eliminare a decalajelor de
dezvoltare între regiuni. În schimb, Bulgaria şi Estonia au
prioritizat eliminarea decalajelor dintre regiuni în anu 2003, Polonia
în anul 2004, iar Slovacia în 2005.
” În această repartizare, asociaţiile colectivităţilor locale
au un rol foarte important. În toate statele europene, conform
politicii comunitare de coeziune, scopul principal al utilizării
veniturilor şi fondurilor europene a fost eliminarea decalajelor între
diferite colectivităţi teritoriale, încercându-se a se depăşi tensiunile
între teritorii”, se arată în studiul parlamentar.
Patru modele europene de regionalizare
Studiul parlamentar obţinut de cursdeguvernare.ro
privind împărţirea administrativă în Uniunea Europeană identifică 4
modele de regionalizare. Această diversitate de modele reprezintă o
provocare privind stabilirea de regiuni de dezvoltare comune la nivelul
întregii Uniuni Europene.
1. Tradiţia napoleoniană. Este prezentă în Franţa,
Italia, Spania, Grecia, Europa Centrală şi de Est. Acest mode se bazează
pe centralizarea autorităţii, uniformitate şi simetrie.
2. Tradiţia germană . Este prezentă în Germania,
Austria, Olanda. Acest model recunoaşte – alături de un stat puternic –
entităţi intermediare de autoritate.
3. Tradiţia anglo-saxonă. Este prezentă îndeosebi în Marea Britanie. Acest model nu recunoaşte noţiunea de stat ca persoană juridică.
4. Tradiţia scandinavă. Suedia şi Finlanda aplică
acest model. Acasta a preluat de la modelul francez principiul
uniformităţii, dar l-a aplicat într-un cadru ceva mai descentralizat.
Majoritatea statelor membre ale UE sunt organizate înteritoriu pe două nivele (de exemplu, Austria, Ungaria, Irlanda, Olanda, Portugalia, Marea Britanie, Suedia), iar câteva au o organizare pe trei nivele
(Germania, Spania, Italia, Polonia). Acestea din urmă sunt state cu
suprafeţe şi cu populaţi mari, iar aici colectivităţile teritoriale au
competenţe largi şi nu există o tutelă a unei colectivităţi teritoriale
asupra alteia.
De asemenea, studiul parlamentar remarcă şi faptul că în majoritatea
cazurilor, procesul de regionalizare a coincis cu descentralizarea, care
a mutat de la Guvern la autorităţile locale decizia privind colectarea
taxelor şi împărţirea resurselor.
”În multe state europene, procesul descentralizării a avut, în
principal, tendinţa regionalizării, creându-se nivelul teritorial
regional (. Cehia, Slovacia, Danemarca, Slovenia), sau prin consolidarea autonomiei regiunilor existente
(Germania, Spania, Italia, Franţa, Polonia). Crearea regiunilor în
noile state membre (Ungaria, Lituania, România) a constituit prilej de
noi experimentări”, mai descrie studiul procesul de descentralizare.
Cum a făcut Polonia regionalizarea
În Polonia, procesul descentralizării a fost iniţiat din anul 1990 şi
a cuprins asigurarea autonomiei locale şi reforma organizării
teritoriale, se arată în studiul realizat la Parlamentul României.
Obiectivul esenţial al reformei administrative poloneze era
îndeplinirea exigenţelor Chartei Autonomiei Locale a Consiliului
Europei, semnată de Polonia în 1994, dar şi a dreptului comunitar, în
perspectiva aderării Poloniei la Uniunea Europeană.
Polonia - organizarea teritorial-administrativă între anii 1975-1998 (Foto: Wikipedia)
Reforma poloneză a vizat acordarea competenţelor necesare
colectivităţilor locale, astfel încât să se răspundă în mod eficient
nevoilor cetăţenilor şi să poată fi accesate fondurile europene.
Reforma administrativ-teritorială propriu-zisă a început în anul 1999 şi a avut ca rezultat dezvoltarea politicii regionale.
Atunci s-a stabilit un sistem al administraţiei pe trei nivele: comune (gmina), districte (powiaty) şi regiuni (voievodate).
”În acest proces au apărut, iniţial, numeroase dificultăţi,
determinate de lipsa unei strategii de dezvoltare regională, a unor
proceduri financiare adecvate şi a unei capacităţi de cofinanţare
adecvată”, reţine studiul parlamentar.
De la 1 ianuarie 1999, în Polonia s-au delimitat 16 noi regiuni care
corespundeau metodologiei comunitare, fiind regiuni de nivel european
NUTS II – Nomenclatorul Unităţilor Teritoriale pentru Statistică de
nivelul II -, aşa cum doreşte şi PDL să procedeze (însă într-un sistem
cu mai puţine unităţi teritoriale, România având şi o populaţie cu 16
milioane de locuitori mai redusă decât a Poloniei)
După un an şi jumătate, Guvernul de la Varşovia a emis o ordonanţă de
urgenţă pentru stabilirea unui clasament NUTS provizoriu: 2.489 de
comune (gminas), 373 arondismente, districte (powiaty), 44 grupări de
arondismente (powiaty), 16 provincii (województwo-voievodate).
În prezent, Polonia are o administraţie locală organizată pe 3
nivele, compusă din 2.478 comune, 379 districte (powiats) şi 16 regiuni
(voievodate).
Fiecare eşalon are competenţe proprii şi competenţe delegate care sunt atribuite prin lege.
Comunele (gmina) sunt conduse de o adunare deliberativă şi un birou
executiv, condus de un primar, numit wojł în comunele rurale, burmistrz
în comunele urbane şi prezydend miasta, în oraşele de peste 100 000
locuitori.
Districtele
(powiaty) sunt entităţi administrative care au în jur de 100.000 de
locuitori. 65 de oraşe poloneze cumulează funcţii ale comunelor şi ale
districtelor.
Provincia este condusă de un consiliu şi un birou executiv, condus, la rândul lui, de un preşedinte.
Regiunile (voievodatele) sunt cele mai mari entităţi administrative
şi sunt în număr de 16. Structura lor cuprinde un corp administrativ
(sejmik wojwodzki) şi un corp executiv (zarzad wojwodzki), condus de un
mareşal. Voivodatele au suprafaţa cuprinsă între 9.412 km2 şi 35.589 km2
şi o populaţie cuprinsă între 1.000.061 şi 5.130.000 locuitori.
Regiunile au competenţe în special în domeniul apei, drumurilor,
sănătăţii, serviciilor sociale, educaţiei, culturii şi dezvoltării
economice.
Polonia, după reorganizarea teritorial-adminsitrativă (Foto: Wikipedia)
Populaţia principalelor capitale regionale variază între 119.000
locuitori (Zielona Gora), peste 571.000 locuitori (Poznan) şi peste
600.000 locuitori (Varşovia), se mai arată în studiul parlamentar
românesc.
Deşi este descris destul de amănunţit, documentul parlamentar
românesc consideră că modelul polonez de regionalizare este un eşec,
fără însă a se oferi explicaţii pentru această aserţiune.
”Ţările mari, precum Germania, Italia, Spania au experimentat trei
nivele, au reunit departamentele pentru a constitui regiuni, cu
rezultate variabile (succes în Suedia, eşec în Polonia şi Ungaria)”, se
menţionează în documentul intern de la Parlamentul României.
SURSA: http://cursdeguvernare.ro/regionalizarea-romaniei-modelele-europene-de-regionalizare-cum-s-a-reorganizat-polonia.html